Friday niceday.

Nu kommer dagboken för de senaste dagarna, jag har inte haft tid att blogga på grund av att vi har haft en massa skolarbeten som skulle skrivas på datorn och skrivas ut och lämnas in, tre stycken tills idag plus ett prov i idrott om muskler! Förutom det har vi prov i tyska på mådag...

I onsdags hade vi temadag i skolan, alla elever skulle jobba i fyra timmar och tjäna ihop 100:- till något barnhem i Estland, så självklart åkte jag till stallet! Där finns det alltid något att göra.
På eftermiddagen kom Anna och höll lektion. Tígur fick börja. Han hade tappat en framsko med det gick bra ändå. Anna ville se honom från marken så därför red jag inte. Hon körde NH med honom istället, gjorde många olika övningar. Han är så himla spänd och flyktbenägen, det är mycket att jobba på. Främst måste vi vinna hans förtroende, han måste lita på oss innan vi kan gå vidare. Därför tyckte Anna att vi bara ska markarbeta honom i början, inte rida förrän han känner sig tryggare med oss.
Vi fick lite tips, det var bra att hon tog sig en titt på Tigge.
Sedan var det Vickan och Sandras tur på Grim och Idunn, de red runt om koralen och tränade skänkelvikning. Det såg bra ut för båda!
Sist red Inger, Kim och Lotta på Fála, Fjalar och Strokkur. De tränade också på att flytta undan skänkeln.
Det snöade mycket hela dagen, kvällen och natten!

Igår (torsdag) var det en vanlig dag i skolan. Inget speciellt hände.
Gräsmattan var alldeles vit i morse, studsmattan var täckt under ett centimetertjockt lager av snö. Alla vårblommor fryser i kylan. Aprilvädret har börjat!
Det snöade hela dagen idag med.
Efter skolan spenderade jag eftermiddagen framför datorn med skolarbetena. Sent på eftermiddagen åkte vi ut till stallet. Mamma mockade.
När vi var på väg att åka hem kom hovslageren Janne i full fart på grusvägen. Då fick vi stanna en stund till i stallet. Tígur fick en ny sko på HF (höger fram på hovslagarspråk).

Och till sist idag.
Våren kom tillbaka med sol och värme! På en kick var all snö borta, fast blött i backen var det.
Alla inlämningsuppgifter var klara och inlämnade, skönt att få det överstökat.
Idag var det väldigt lockande att ta en tur på hästryggen. Lill-Grimpen fick den uppgiften. Men först mockade jag.
Jag red barbacka idag, det är jätteskönt! Grim är lätt att hoppa upp på och har så mjuka gångarter. Jag red i alla gångarter, tölten var skönast. Sedan galopperade jag upp för backen som går bakvägen till stallet. Det var jättekul!
Sedan fick Grim gå ut i hagen igen, då hämtade jag Tígur. Jag stod och borstade honom länge, sedan lånade jag Ingers repgrimma och tränade lite NH.
Han har ganska lätt för traven nu! Sedan var jag lite hårdare mot honom och hoppade runt brevid honom. Det tycker han inte alls om, men till slut stannar han och förstår att det inte är farligt. Så jag är ganska nöjd med dagens träning. Efteråt tog Inger Fála och visade andra NH övningar som man kan göra. Fála gäspade redan efter några minuter!
 
image24

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0