Lite NH

Måndagen den 31/3.

Idag var det dags för skola igen, usch vad surt. Efter en sådan superhelg är man trött och utmattad, jag hade jättesvårt att koncentrera mig. Jag hatar måndagar, och just på måndagar så slutar vi sent, tio i fyra. Av alla dagar på hela veckan så måste de tynga extra just idag...
Nåväl, om man har en häst att tänka på så går dagen ganska fort ända.
När vi (äntligen) kom ut till stallet var det de vanliga sysslorna att göra; mocka, byta vatten, fixa hö och mat, sopa och så vidare. Men det är både skönt och avslappnande att vara i stallet, speciellt om det är fint väder som det var idag.
Sedan gick vi ut en sväng med Tígur så att han skulle vänja sig lite med omgivningen. Det gick bra och alla hästarna kom fram till staketet och var nyfikna.
Sedan lät jag Tigge gå över några bommar. Då sade Inger till mig att sätta på honom repgrimman istället och köra NH istället. (NH- Natural Horsemanship).
Det är så himla roligt när man väl har börjat. När jag bad Tígur att gå i en volt runt mig sprang han till en början bara passgång... Men efter ett tag föll han äntligen in i trav! Vi gjorde även lite ledövningar, och när han förstår vad jag vill att han ska göra så slickar han sig om munnen, hela tungan är ute! Tigge är såå gullig.
Efteråt fick han gå in och vila i boxen, de andra hästarna var redan inne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0