Tävlingsdags, Istölt i Surahallen !

Jag skriver om söndagen 30/3 idag därför att webblogg-sidan uppdaterades i helgen och inte gick att logga in på då.

Vi gick upp tidigt, för vi skulle göra oss i ordning och åka till stallet och fixa allt som skulle med till ishallen. Sadel och träns var det viktigaste, men vi fick även med oss lite borstar och andra småsaker. Hästarna Grim (som jag skulle tävla med) och Bára (Malins tävlingshäst) gick utan problem in i transporten. Jenny som skulle tävla på Litli-Jarpur åkte också ner med oss direkt. Sandra och hennes häst Idunn skulle tävla senare än mej och Malin (det skulle Jenny också men hon åkte ner på morgonen ändå) så Pesa åkte och hämtade dem lite senare.
När vi kom fram till surahammars ishall var parkeringen till hälften fylld av bilar och hästransporter. Lite längre bort var det veterinärbesiktning, så dit gick vi på en gång. Alla hästarna gick igenom, Bára hade varit halt hela veckan men blev bra lagom till tävlingen, så hon gick igenom besiktningen hon med. Det hade Malin varit mest nervös över.
Det blev en liten ändring i tävlingsschemat, så jag och Malin hamnade i samma grupp, och det var bara vi två i den! Annars hade jag fått rida med två andra, helt okända personer. Vi två startade strax efter tio. Det var min första tävling och jag var ganska nervös när vi stod och väntade på att få rida in i hallen. Men ändå var jag inte så nervös som jag trodde att jag skulle vara. Grim ville först inte gå in, så Pesa fick leda in oss. Sedan var det bara att köra. Jag red in först på Grim, som töltade på jättebra i arbetstempo. Från läktarna hörde jag Anna och Inger som hejade, men jag vågade inte vända på huvudet och titta på publiken, istället fokuserade jag mig på tölten, jag lyssnade på takten " black 'en decker, black 'en decker, black 'en decker..." Malin red om mig på insidan, sedan hördes speakern "ta ner hästarna i skritt och byt varv". I det här varvet vågade jag titta upp på publiken, de var ganska många. (I VLT stod det dagen efter att det var runt hundra personer som satt och tittade).
Jag trodde att man bara skulle rida två varv i arbetstempo tölt och två varv i valfritt tempo tölt, men jag och Malin fick rida på i flera varv innan speakern sade "nu tackar vi ryttarna med en stor applåd". Jag fick uttagningspoängen 5,0 och Malin fick poängen 4,0. När alla ungdomsyttare och senare alla vuxna ryttare ridit kom det upp nya lappar där det stod vilka som hade gått vidare till A-final. Det hade jag gjort! Och så hade jag kommit tvåa i uttagningen, det var bara en som fått högre poäng än mig! Då blev jag nervös igen...!
På lunchen åkte Malin och Pesa hem med Bára, för de hade tyvärr inte gått vidare, men Bára hade ju varit halt så det var nog därför de inte gick vidare, synd! Även Jenny och Jarpur åkte hem, för de gick inte heller vidare. Sandra och Idunn gick vidare till final. De red först direkt efter lunchen och slutade som sexa, de fick en vit rosett.
Sedan var det min tur. Jag skulle den här gången rida med fyra andra. Nu visste Grim vad som skulle hända och gick snällt in i ishallen. Även den här gången red vi flera varv innan domarna blev nöjda. Jag kom på delad tredje-plats med slutpoängen 4,5 och fick min första rosett, den var gul! Då var jag glad och väldigt nöjd med min fösta tävling, och "Grimpen" var såå duktig. Vi red ett ärevarv innan vi fick lämna hallen och hämta våra priser utanför.
Sedan kom alla som tittat på mig fram och gratulerade; Mamma, Pappa, Vickan, Mormor, Inger, Pesa, Lotta, Anna, Benny, Marita med flera. Jag var jätteglad, det här var den bästa dagen på mycket, mycket länge (om man inte räknar med när Tígur kom!)!
Sist var det final för "storfräsarna". Jökull Gudmundson vann med sin superhäst Jóra, inte helt otippat...!
Sedan var det slut för den här gången och vi åkte hem till Ståltorp igen.
Jag broddade av Grim och släppte sedan ut honom i hagen. Han rullade flera gånger, han hade blivit rejält svettig på tävlingen, sedan sprang han i full fart ner till sina kompisar. 
Vi åkte hem och vilade, jag somnade nästan i soffan. Mot kvällen åkte vi ut till stallet igen och hjälpte till att ta in hästarna för natten. Jag kelade lite med Tigge innan vi till sist åkte hem igen. Jag somnade på en gång och sov som en stock tills klockan ringde kvart över sju.......

TACK Pesa för att jag fick låna din superduperhäst Grim på tävlingen och Tack alla som kom och hejade på mig och tack för allt stöd av alla!!!!!!! Den här dagen glömmer jag inte!

image16

image17

image19


Kommentarer
Postat av: morbror

grattis du var ju hur duktig som helst =)

2008-04-07 @ 10:40:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0