Regning tur hos Töltfari !

I dag gick vi upp ganska tidigt. Det blåste och regnet stod som spön i backen, temperaturen var fem plusgrader... Brrr vad kallt och grått det var!
Våra grannar Åsa och Carita hämtade oss klockan halv elva och så åkte vi till Lolo i Bastmora. Vi kom till stallet samtidigt som henne, stalltjejerna Linda och Tessan var redan där.
Efter en liten uppvärmning i det varma fikarummet gick vi ut i kylan och hämtade hästarna vi skulle rida; Jag fick Rökkvi, Vickan fick Ylur, mamma Júpiter, pappa Máni (Garpurs halvbror), Carita och Åsa fick Gaukur och Ófeigur. Själv tog Lolo Audur. Rökkvi ville inte ut på tur, jag fick jaga honom en stund innan vi fick tag i honom! Lilla rick-rökkan...Hihi. Hästarna tyckte nog att det var skönt att komma in i stallet och äta lite hö. Leira fick också komma in.
Vi borstade, sadlade och tränsade, sedan red vi iväg i regnet. Det var en skön tur, även fast det regnade. Det är lite mysigt med regn tycker jag. Mycket tölt och galopp blev det, den sista galoppen är alltid roligast, för då ger alla hästarna järnet! Lolo snirklade in oss på en rådjursstig i skogen, där massor av skägglav växte på granarna. Hon visade oss en utsikt från ett berg ner på en väg som vi senare töltade på. Alltid finns det nya vägar att rida!
När vi kom tillbaka fikade vi som vanligt i fikarummet. Där var det lika varm och skönt som när vi värmde oss före ridturen.
Sedan begav vi oss hemåt. Lolo skulle ha två turer till efter våran.
Väl hemma stannade vi inte länge, jag och mamma åkte nästan direkt ut och mockande till Tígur. Det regnade värre där än det gjort på hela dagen. Lagom när vi tog in hästarna för natten kom solen fram... När Tigge kom in i boxen frös han så mycket att hela han skakade. Jag fick låna en handduk och torka av honom och så gav jag honom extra hö. Efter en liten stund slutade han att skaka, så han behövde inte ha något täcke. Stackarn, vad kall han måste ha varit ! Men med lite mat och kärlek blev han varm igen! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0